Šio tinklalapio tikslas supažindinti žmones, kurie niekad negirdėjo apie intro ar demo, su DemoScena ir kai kuriais demo bei intro raidos aspektais.

Kas yra demo?

demo - tai kompiuterinė programa, kuri rodo kelių minučių ilgio kompiuterinės grafikos, garso, muzikos ir teksto mišinį. Demo programos yra šiuolaikinio kompiuterinio meno šaka. Jos supina matematiką, programavimą, grafiką, eksperimentinę muziką, dizainą ir kūrybiškumą į nepaprastą vaizdo ir garso derinį. Demo yra šiek tiek panašu elektroninės muzikos vaizdo klipus; pagrindinis skirtumas yra tai, kad kiekvienas kadras yra generuojamas realiu laiku. Demo yra skirta nustebinti žiūrovą, parodyti autorių kūrybišką vaizdo ir garso kūrimo kompiuteryje galimybių išnaudojimą. Kūrėjai dažniausiai yra jauni Europos programuotojai, dailininkai/dizaineriai/modeliuotojai ir elektroninės muzikos kūrėjai. Demo yra skirtos demo simpoziumams ir konkursams ("demo parties"), kurie vyksta įvairiose Europos šalyse. Demo yra nekomerciniai produktai, juos galima parsisiųsti iš Interneto nemokamai.

Grantas Smitas demo apibūdintų kiek kitu būdu:

Jonas sutrikęs. Jis dairosi aplink. Iš lėto jis susikaupia ir pažvelgia į mokytoją tvirtu žvilgniu.

- Aš nori programuoti demo, - sako jis, ir jo žodžiai tampa vis tvirtesni ir garsesni. - Aš noriu sukurti tai, kas pakeistų žmonių realybės suvokimą. Aš noriu, kad nuo kompiuterio jie pakiltų apsvaigę, kad jie netikėtų savo akimis, kad žemė slystų jiems iš po kojų. Noriu sukurti kažką, kas išlįstų iš ekrano ir juos pagautų, sustabdytų jų širdis ir kvėpavimą. Noriu, kad tam pasibaigus jie nenorėtų išeiti, žinodami jog joks patyrimas tą dieną nebus toks tikras, toks įstabus ir toks geras. Aš noriu kurti demo programas.

Tyla. Klasė ir mokytojas priblokšti spokso į Joną. Dabar jie pasimetę! Jonas parausta, jausdamas, kad reikia dar kažką pridurti:

- Arba tai, arba aš noriu būti gaisrininku.

Grant Smith, 1993 11 21, 14:32

Istorija

Maždaug 1980 metais krūva jaunų aktyvių žmonių įsigijo savo pirmuosius kompiuterius. Kaip ir kiekvienas pradedantysis, pradėjo nuo žaidimų. Deja, kompiuteriniai žaidimai tuo metu buvo labai brangūs, taigi jaunieji entuziastai bandė surasti būdą gauti žaidimus nemokamai. Nukopijuoti žaidimą nebuvo labai sudėtinga, tačiau žaidimų kūrimo kompanijos įdiegdavo apsaugas nuo kopijavimo. Kai kurie iš šių žaidėjų nusprendė apeiti šias apsaugas ir sukūrė taip vadinamus "cracks" - apsaugų "nulaužimus". Tai, kas prasidėjo kaip paprastas pasilinksminimas, neužilgo peraugo į varžymasi tarp skirtingų grupių, vadinamų "crackers". Toks programinės įrangos įsigijimo būdas nebuvo legalus, todėl cracker'iai susikūrė pravardes (nicknames), kad nuslėpti savo realią tapatybę.

Tikslas būdavo "nulaužtą" žaidimo versiją padaryti kiek įmanoma populiaresnę. Galbūt tai buvo viena iš priežasčių, kodėl būdavo ne tik nulaužiama, bet ir įtraukiama tam tikra demonstracija - parodomos autorių pravardės ir šiek tiek grafikos ar muzikos.

Per keletą metų ivyko šiokie tokie pokyčiai - kai kurie entuziastai susidomėjo grafinių efektų kūrimu labiau nei pačiu “nulaužinėjimu”. Jie atsiskyrė nuo crack'erių ir pradėjo kurti stulbinančius kompiuterinius efektus, kurie toli peržengė įprastas demonstracijas. Šis vaizdo ir garso derinys dabar ir žinomas kaip demonstracija ar trumpiau – demo. Pastaruoju metu tai tapo ypatinga ir unikali meno rūšis.

Laikui bėgant kito ir kompiuterių platformos, naudojamos demo. Pradžioje buvo naudojami Commodore 64, Sinclair/ZX-Spectrum, po to išpopuliarėjo Amiga, Atari ST ir galiausiai įsigalėjo asmeniniai kompiuteriai (PC). Dabar demo kūrėjai dirba visose platformose, įskaitant žaidimų konsoles (Playstation, X-box), delninius kompiuterius (PDA, GBA) ir mobiliuosius telefonus.

Grupės

Demo kūrimui reikalinga grupė žmonių - programuotojų, dailininkų/modeliuotojų/dizainerių ir muzikantų. Labai retai vienas žmogus gali gerai atlikti keletą iš šių darbų :) Taigi, prie demo dirba grupė žmonių, paprastai pasivadinusi kažkokiu vardu. Senosios demoscenos ("oldscool") pionieriai yra "complex", "future crew", "triton", "hotline" ir daugybė kitų.

Grupės nariai dirba kartu, kad sukurti galutinį produktą - demo programą. Dailininkai piešia paveiksliukus, modeliuoja, tekstūruoja ir animuoja 3D modelius; muzikantai kuria muziką; programuotojai turi visa tai priversti sklandžiai dirbti realiuoju laiku, realizuoti grafikos "efektus". Aišku, kad pradedančioms grupėms gerą demo iš karto sukurti nepavyksta... Geros demo kūrimas gali pareikalauti keleto mėnesių įtempto visos grupės darbo.

Įdomus visos demoscenos aspektas yra tai, kad ji yra visiškai nekomercinė - demo nėra parduodamos, už jas negaunami jokie pinigai. Atrodo, kad demosceną išlaiko vien tik šios meno rūsies žavesys, techniniai ir kūrybiniai aspektai, pramoga rungtyniauti tarpusavyje, bei, žinoma, draugiškumas.

Daugiau apie grupes ir kūrėjus: Orange Juice, pouet.net

Simpoziumai ir konkursai

Kasmet vyksta krūva "demo simpoziumų" (demo parties), kur susirenka grupės iš viso pasaulio. Simpoziumuose kuriamos ar baiginėjamos demo bei vyksta konkursai - renkamos geriausios demo ir vyksta kitokios atrakcijos. Konkursai dalinami į atskiras kategorijas, atitinkančias demo rūšis:

Demo

Pagrindinė kategorija - šiems produktams netaikomi ypatingi apribojimai - demo tik turi veikti su geru "šiuolaikiniu" kompiuteriu ar žaidimų konsole. Paprastai demo reikalauja high-end žaidimams skirto kompiuterio su geru 3D spartintuvu. Demo paprastai yra 2-10 minučių ilgio ir (šiuo metu - 2003) nuo kelių iki keliolikos megabaitų apimties.

Keletas pavyzdžių:

intro - 64k, 16k ir 4k

Šioje kategorijoje įvedamas produkto apimties apribojimas - visa intro (programa, grafika, muzika ir visa kita) turi sutilpti į tokį mažą dydį. Kūrėjai čia demonstruoja techninius sugebėjimus - kiek vaizdo ir muzikos įmanoma "sukišti" į tuos keliolika ar keliasdešimt kilobaitų. Kartais būna net ir 256 baitų (!) intro kategorija.

Keletas pavyzdžių:

Muzika

Muzikos varžybos dažniausiai yra padalinamos į keletą kategorijų pagal muzikos stilių (progresyvi, alternatyvi ir t.t.) ir/arba muzikos formatą (keturių kanalų, daugiakanalis ar - šiais laikais - MP3/OGG).

Daugiau nemokamos muzikos ir informacijos galite rasti adresu: GoodStuff

Grafika

Grafikos varžybos paprastai suskirstomos į "nupieštus" ("pixel gfx"), sugeneruotus modeliavimo programomis ("3d") arba spindulių trasavimo programomis ("raytraced").

Daugiau grafikos ir informacijos galite rasti adresu: GFX-Zone

Kita

Kitos kategorijos yra "Fast Compos" - čia kuriama per trumpą ribotą laiką; "Wild Compos" - čia rodoma belekas (bet kokie performansai, sukurti filmukai, t.t.); "Fun Compos" (CD mėtymas, futbolas, t.t.).

Nuorodos

Daugiau informacijos gali ieškoti šiuose tinklalapiuose:

Produktai (demo, intro, …)

Informacija / Kūrimas

Grafika / Muzika

Demo simpoziumai